Przejdź do treści
S1_1140_356
S2_1140_356
S3_1140_356
S4_1140_356
Przejdź do stopki

Lekcje o finansach

Treść

Nasza szkoła wzięła udział w innowacyjnym projekcie edukacyjnym #Lekcjeofinansach. W ramach tego programu uzyskaliśmy dofinansowanie do przeprowadzenia zajęć lekcyjnych w klasach V-VI i dwudniowej wycieczki edukacyjnej do Warszawy obejmującej w swoim programie treści z zakresu finansów.

Wspomniana edukacja finansowa przyczyniła się do wzrostu kompetencji finansowych, które obecnie są jednymi z podstawowych kompetencji życiowych. Działania edukacyjne miały na celu nie tylko dostarczenie wiedzy, ale również rozwinięcie umiejętności praktycznych, w tym myślenia analitycznego, związanych z finansami. Chcieliśmy zachęcić uczniów do podejmowania świadomych decyzji finansowych i dawać im narzędzia, które będą przydatne w przyszłości. W praktycznym odkrywaniu świata finansów, towarzyszyły uczniom wychowawczynie p. Ewa Mrówka
i p. Agnieszka Stawiarska, które zorganizowały i przeprowadziły cykl zajęć edukacyjnych. Poniżej omawiamy tematykę lekcji.

1. Pieniądze i waluty - co o nich wiemy.
W trakcie lekcji uczniowie poznali różne formy pieniądza oraz ryzyko jego przechowywania. Dzieci dowiedziały się, jakie są zasady wymiany banknotów jeżeli ulegną zniszczeniu lub gdy są przestarzałe. W tym celu została zaprojektowana ulotka edukacyjna, którą otrzymali wszyscy uczniowie. Dzieci po wysłuchaniu różnych ciekawostek miały za zadanie rozwiązać karty prace: indywidualnie - krzyżówkę, sprawdzającą znajomość poznanych pojęć, a także w grupach - poprawnie ułożyć kolorowe puzzle z historią pieniądza.  W końcowym etapie lekcji uczniowie wzięli udział w zabawie "Kantor", w której obliczali kwotę waluty obcej, stosując kurs wymiany.

2. Jakie znamy metody płatności i przekazywania pieniędzy?
W trakcie lekcji uczniowie zapoznali się z możliwościami przykładowego serwisu internetowego banku - usłyszeli, jakie operacje może wykonywać posiadacz konta, poznając zasady obsługi konta internetowego, zwracając szczególna uwagę na zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Poznali mechanizm przelewu; dowiadując się, jak można płacić bezgotówkowo w bezpieczny sposób za zakupione usługi czy towary (np. za pomocą telefonu) oraz analizując  potencjalne ryzyko i koszty. W końcowej części zajęć, uczniowie oglądali tematycznie dobrane filmiki z serii Bankowcy dla Edukacji, a także kreskówkę o płatnościach bezgotówkowych.

3. Oszustwa i wyłudzenia - co to jest i jak się przed nimi bronić.
W trakcie lekcji uczniowie poznali najczęstsze rodzaje oszustw  finansowych (takich jak np. shoulder, surfing, spyware, phishing, pharming itp.) oraz sposoby zabezpieczenia się przed nimi.  Nauczyli się identyfikować znaki ostrzegawcze oszustwa (takie jak oferty "zbyt piękne, aby mogły być prawdziwe", "pozbawione ryzyka", nacisk na zakup już teraz itp.). Swoją nowopoznaną wiedzę, wykorzystali do zaprojektowania własnych lapbooków, które były następnie ozdobą tematycznej gazetki klasowej. Najbardziej emocjonującym etapem lekcji, było sprawdzanie za pomocą odpowiedniej  strony internetowej, czy posiadane przez dzieci hasła do różnych kont internetowych są wystarczająco mocne. Jak się okazało wiele z nich należało zmienić, w czym pomogły wskazówki nauczyciela dotyczące podstawowych procedur bezpieczeństwa online.

Podsumowując, podjęte działania edukacyjne nie tylko dostarczyły uczniom dużej porcji wiedzy, ale również rozwinęły umiejętności praktycznych, w tym myślenie analityczne związane z finansami. Uzyskane środki pieniężne przyczyniły się do atrakcyjnego przekazania istotnych informacji nie tylko wybranych klasom, ale również całej społeczności uczniowskiej (jak na przykład produkcja ulotek rozdawanych nawet uczniom w młodszych klasach).

58498