Przejdź do treści
S1_1140_356
S2_1140_356
S3_1140_356
S4_1140_356
Przejdź do stopki

Światowy Dzień Wody

Treść

Co roku, 22 marca, na świecie obchodzony jest Światowy Dzień Wody. Celebrowali go również uczniowie Naszej szkoły, uczestniczący w warsztatach edukacyjnych zorganizowanych we współpracy z Polską Akcją Humanitarną (PAH).

W ramach obchodów Światowego Dnia Wody, zostały przeprowadzone warsztaty edukacyjne, podczas których uczniowie dowiedzieli się, że:
- dostęp do czystej wody to prawo człowieka,
- na świecie 785 milionów ludzi nie ma dostęp do bezpiecznej wody pitnej,
- jesteśmy za to współodpowiedzialni/e,
- oszczędzanie wody to za mało.

Uczniowie klas starszych, tj. IV - VII wzięli udział w wydarzeniu pt. "Godzina Wodnego Wyzwania". Celem zajęć było uświadomienie  powiązań między codziennymi czynnościami, a jakością zasobów wodnych na świecie oraz zapoznanie z terminem wirtualnej wody i poznanie go na przykładach. Dana klasa miała do wykonania kilka zadań, które dotyczyły tematu wody, m.in.:

-po obejrzeniu animacji pt. „Oszczędzanie wody to za mało” musieli ułożyć  wypisane cytaty w kolejności występowania w animacji,

- kolejno stworzyć hasło do antyreklamy zużycia wirtualnej wody,

- odszyfrować hasło,

- obliczyć, ile wody zużywa się do produkcji każdego z 4 produktów, często spożywanych na śniadanie (pomidor, chleb, jajko, herbata),

- ułożyć z dostępnych materiałów napis "Wirtualna Woda",

- sprawdzić metki swoich ubrań i zaznaczyć na mapie, gdzie zostały wyprodukowane,

- na podstawie przedstawionego wykresu ułożyć z krzeseł w sali wielki słupkowy wykres pokazujący ślad wodny na mieszkańca w Chinach, Polsce i USA.

Warsztaty te nie tylko dostarczyły wiedzy teoretycznej, ale również zainspirowały uczniów do działań praktycznych, świetnie się przy tym bawiąc. Uczniowie każdej klasy otrzymali symboliczny dyplom uznania za wzorowe zaangażowanie podczas obchodów Dnia Wody.

Okolicznościowa gazetka szkolna stanowiła w tym roku szkolnym wystawę plakatową pt. "Nie tylko suche fakty", która miała zachęcić do refleksji nad dostępem do wody na świecie, kryzysami wodnymi i pomocą wodno-sanitarną. Uczniowie przy użyciu smartfonów z czytnikami QRkodów odtwarzali nagrania wideo. Był to rodzaj spaceru z refleksją podczas dnia tematycznego w szkole.

Powyższe działania utwierdzają w przekonaniu, że edukacja ekologiczna i zaangażowanie społeczne to kluczowe elementy w kształtowaniu postaw odpowiedzialnych ludzi. Dzięki takim inicjatywom uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę, ale również uczestniczą w praktycznych działaniach na rzecz ochrony środowiska, co stanowi istotny krok w budowaniu zrównoważonej przyszłości Naszej planety.

59564