Zajęcia w klasach I-IV w ramach projektu "Lekcje o finansach"
Treść
W dniach 19-21 listopada w klasach II-IV przeprowadzono zajęcia edukacyjne w ramach projektu "Lekcje o finansach", podczas których uczniowie uczestniczyli w trzech modułach poświęconych podstawowym zagadnieniom finansowym.
Dzieci poznały geneza powstania pieniędzy, ich funkcje oraz sposoby bezpiecznego przechowywania. Uczyły się rozróżniać podstawowe pojęcia ekonomiczne, takie jak: zarabianie, oszczędzanie, wydawanie. Zapoznały się również z polską walutą oraz walutami używanymi w krajach Unii Europejskiej. Jednym z zadań było wykonanie plakatów dotyczących oszczędzania, które pozwoliły uczniom twórczo podsumować zdobytą wiedzę.
Podczas aktywności praktycznych dzieci odkryły, że pieniądze mogą występować w różnych formach - także elektronicznych. Bawiąc się w sklep, dokonywały prostych obliczeń pieniężnych, uczyły się gospodarowania budżetem oraz poznawały ceny podstawowych produktów spożywczych i higienicznych. Porównywały również ceny w różnych sklepach, ucząc się świadomego planowania zakupów i rozróżniania potrzeb od zachcianek.
Uczniowie analizowali przedmioty pod kątem możliwości ponownego wykorzystania, naprawy lub modyfikacji, poznając zasady recyklingu. Ćwiczyli również odpowiedzialne zachowania zakupowe: sprawdzanie paragonów, kontrolowanie wydanej reszty oraz kulturalne zgłaszanie ewentualnych nieprawidłowości. Zapoznali się także z formami płatności dostępnych dla dzieci.
W kolejnej części zajęć poruszono temat pożyczania pieniędzy. Uczniowie poznali różnicę między pożyczaniem a dostawaniem, a także między pożyczaniem komuś a pożyczaniem od kogoś. Zrozumieli, że każdą pożyczoną kwotę należy zwrócić. Rozmawiali również o sytuacjach, kiedy warto pożyczać pieniądze, oraz poznali instytucje udzielające pożyczek, m.in. banki. Zdefiniowali pojęcia pożyczka i kredyt. Na zakończenie cyklu wykonali kolejne plakaty podsumowujące zdobytą wiedzę.
Zajęcia miały na celu kształtowanie podstawowych kompetencji finansowych, rozwijanie odpowiedzialnych postaw oraz przygotowanie uczniów do świadomego i bezpiecznego podejmowania decyzji dotyczących pieniędzy.
Dofinansowano ze środków Funduszu Edukacji Finansowej, którego dysponentem jest Minister Finansów i Gospodarki.